مشاجرة على الهواء بين ريهام سعيد ويوسف البدري.. المذيعة تخلع الحجاب وتتهمه بالمتاجرة بالدين

ريهام لـ"البدري": "أنت أخذت 1000 جنيه حتى تظهر على الشاشة".. والشيخ: رفعت قضية لإغلاق "النهار"
كتب : محمد عاشور الخميس 18-04-2013 02:38
ريهام سعيد أثناء الحلقة ريهام سعيد أثناء الحلقة

نشبت مشاجرة على الهواء بين المذيعة ريهام سعيد، والشيخ يوسف البدري، خلال استضافتها له في برنامجها "صبايا الخير"، على فضائية "النهار".

بدأت المشاجرة عندما سألت ريهام الشيخ البدري عن جواز لمس شخص امرأة غريبة عنه أو مسك رأسها، بداعي أنه يجري لها رقية شرعية، فرد البدري: "لا يجوز أن يلمسها، والصور المنشورة على النت مزورة، والمحكمة قضت بسجن الفتاتين اللتان زورتا تلك الصور"، ولكن ريهام أخبرته أنها لم تتحدث عن فتيات بعينها، وإنما تسأل سؤال عام.

ثم هاجم الشيخ البدري الإعلامية ريهام سعيد بقوله: "هذا الكلام تعريض، تحدثي عن حياتنا وواقعنا"، وردت ريهام: "منذ بداية البرنامج وأنت تهينني، هو أنت واخد 1000 جنيه عشان تيجي تهزأني؟".

ثم خلعت ريهام "الطرحة"، التي كانت تضعها على رأسها، منذ بداية الحلقة، وقالت مخاطبة الشيخ: "أنت لا تجيب على أسألتي، بالرغم من أنك حصلت على 1000 جنيه حتى تظهر على الشاشة"، ورد الشيخ: "غيّري الموضوع والبسي الحجاب".

ورفضت سعيد ارتداء الحجاب مجددًا، وقالت إن ما كانت ترتديه لم يكن حجابًا، وتابعت: "شعري يظهر من تحته، أنا ألبس الحجاب عشان ربنا مش عشان حد".

الشيخ يوسف البدري

وقال البدري مخاطبًا معدة البرنامج: "انتوا جايبين الضيف عشان تمرمطوه، أنا رافع قضية على قناة النهار لإغلاقها، وسوف تُنظر في شهر مايو"، ثم ردت مقدمة البرنامج: "طالما تريد غلقها، فلماذا وافقت على الظهور فيها، وحصلت على أموال مقابل ذلك؟".

واختتمت ريهام الحلقة: "هؤلاء هم من يتجارون بالدين، ويمثلون على الناس باسم الدين، أنا آسفة جدًا إن هناك من يتاجر بالدين بهذه الطريقة"

التعليقاتسياسة التعليقات

  • 0

    بواسطة : سمير

    الأحد 28-04-2013 16:18

    ريهام سعيد احنا شيوخنا بعيوبهم بحسناتهم بسياتهم عاجبينا وكل شخص نتفق ونختلف معة باحترام وياسفنى ان اقولك انك فى حوارك افتقدتى المهنية والحوار الراقى واستبدلتية بحوار غريب كلة خبث وشماتة وكرة

  • 0

    بواسطة : gamma

    الأربعاء 24-04-2013 12:09

    هذا البدرى المتسربل فى ملابس الشيوخ ظهر كثيرا فى برامج مع النساء بدون حجاب ولكن ربما الان هداه الله لكى يكون شيخ بجد ...............البدرى كثيرأ ظهر فى برامج مع الاعلامية هالة سرحان والمخرجة ايناس الدغيدى ......وتم ضبطه فى لقاء مع صحفية لعمل رقية مقابل مبالغ مالية ولكن سنتركه يكشف نفسه بنفسه...

  • 0

    بواسطة : أحمد زايد

    الأربعاء 24-04-2013 12:09

    iهذه النوعية المتفشية هذه الأيام من الشيوخ يمثلون الخطر الحقيقى على الاسلام فهم بحق أولاد ابليس الملتحون والمشكلة لدينا فى نسبة الجهل المرتفعة التى يستغلها هؤلاء

  • 0

    بواسطة : سالم

    الأربعاء 24-04-2013 12:08

    حوار غير اخلاقى ومتدنى من جانب المذيعة واهانة رجل فى مقام والدها عيب!!!!

  • 0

    بواسطة : Profe Mahmoud

    الأربعاء 24-04-2013 12:08

    اولاً : مين الشيخ دة مايمكن هى متفقة معاة علشان يشوهوه المتدينين ثانياً :المشايخ والناس ليست حجه على الدين يعنى مش معنى ان فلان المتدين مش كويس ان كل المتدينين مش كويسين انت وانتى ربنا بعت الرسول يبلغكوا بدين هتتحاسبوا عليه ثالثاً : لازم نعرف اية المقصود من البرنامج واية الرساله اللى عايز يوصلها البرنامج هى لما بتقلع الحجاب كدة بتسخر من الضيف اللى معاها ولا بتسخر من دينها اللى امرها بالحجاب واحسن من دة كله انها عرفة ان مصافحة الرجال الغريب حرام ؛ دا كدة حجة عليها لانها عرفه الدين بيقول ايه وهى بتعمل عكس كدة رابعاً : ياجدعان !!!! المشايخ وحشين المشايخ حلوين انتوا مش هتتحاسبوا غير عن عملكوا انتوا . اذا فلترضى الله فى اعمالك وابتعد عما يغضب الله قدر المستطاع

  • 0

    بواسطة : فرح

    السبت 20-04-2013 11:32

    بصراحة وجت هذه الفيدو منتشر علي صفحات النصاري و كارهي الدين الاسلامي كله شماتة و تريقة علي الشيخ يوسف البدري بحثت عن الشيخ يوسف البدري في جوجل وجدته شيخ مسن كبير لا ينتمي لتنظيمات السلفية او الاخوان او حتي الوسط وخلافه كذلك له فتاوي غريبة متنوعة ولا يعده جموع المسلمين من العلماء المعتمدين مثلا كالشيخ الشعراوي والغزالي و القرضاوي ومحمد حسان ..ولا يأخذون منه فتاوي لكنه لعب ادوار سياسية متنوعة ايام ( المخلوع قبحة الله ) هذا ليس المهم كنت رافضة اشوف الفيديو لكن بعدما قرأت عن الشيخ رجعت و فتحت الفيديو وصلة ردح من مذيعة كاذبة داعرة ربما شربت قبل ان تجلس مع الرجل حتي تتريق عليه وتشفي غليلها منه . اسلوبها سوقي عديم الادب والاصول تعاير الرجل بوجه قبيح زنيم بكل سفاقة ووقاحة ببساطة تعبر عن مستوي صفيق لكن للاسف الناس الطيبين اياهم واخدنها قدوة ومثل و بيقولوا : ( انها ست بألف راجل و كشفت تجار الدين ) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نحن في مأساة حقيقة تحس انها ليست إمرأة بالاساس بل فتوة من فتوات حارة كفر الفنتوش ؤ

  • 0

    بواسطة : جمال عبد الرحمن جمال

    السبت 20-04-2013 11:32

    هيه وبتاخد 50 ألف هوه بقى ياسيدنا ياتعبان واخد ليه الألف جنيه من أصلو أذا كان شيخ وبيحترم نفسه ودينه ومش عايز يقد مع واحده سافره ولازم تكون محجبه عشان خاطر سيته راح ليه من أصله وخد الألف جنيه وبعدين من أمتى ألله يرحم روتانا لما كانت بتجيبه إيناس الدغيدى وسط شله حريم يعملوه مسخه ومسخره وسطهم ومكنوش محجبات والى مشفش يفتح اليو تيوب وهيشوف

  • 0

    بواسطة : tweetmax

    السبت 20-04-2013 11:32

    راجل غريب...

  • 0

    بواسطة : abdel.haroun@hotmail.com

    السبت 20-04-2013 11:32

    حتي هذا الشيخ ياخد فلوس عشان يظهر وعشان كده عبدالله بدر ,خالد عبدالله ,وابو اسلام ووجدي غنيماستخلو المال واستسهلو السباب ةلشتيمة باحط الالفاظ ويقولون انهم دعاة والدعوة منهم بريئة براءة الذئب من دم ابن يعقوب.شكرا لكي ياريهام لكشفك سر هؤلاء الدجالين.

  • 0

    بواسطة : كمال الدين

    السبت 20-04-2013 11:32

    ياناس غطيان الرؤس التى تضعها النساء والبنات فوق رؤسها ليست احجبه دينيه ولاكنها ايشاربات ملونه تعفيهم من تصفيف الشعر وتكبد العنايه به كلما ارادوا الخروج وكذلك ما يسمى بالعبايه تستطيع ارتدائها فوق اى ملابس بسرعه والخروج دون مشقه اختيار الملابس والالوان والموضه وما يليق ولايليق انها وسائل عمليه ابتدعت لتسهيل السائل

( صفحة 1 من 5 )الأول<12345الأخير
اضف تعليق